STEAM-kunstwerk VTI
De leerlingen van VTI Veurne hebben samen met bedrijven uit de streek, het kunstwerk gerealiseerd als sluitstuk van het internationaal Erasmus+-project 'Europe in Change'.
Enerzijds werken de leerlingen samen om STEAM-lespakketten voor hun school te maken (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics).
Daarin staat de "A" meestal ten dienste van STEM, bv. als het erop aankomt om een product een zekere design te geven.
Anderzijds wilden ze STEM dienstbaar maken aan "Art": De leerlingen maken een kunstwerk waarin de STEM-aspecten geïntegreerd zijn.
Leerlingen van de afdeling industriële wetenschappen tekenden het kunstwerk uit en zorgen voor de communicatie met de andere landen.
Leerlingen van de afdeling lassen zullen het kunstwerk maken.
Voor de jongeren is het een boeiend project: Ze moeten zich verdiepen in nieuwe technieken,
maar leren ook plannen, interdisciplinair en internationaal samenwerken en initiatief nemen. 'Skills of the future' die worden aangescherpt.
Ze zien het groots. Letterlijk en figuurlijk. Het kunstwerk symboliseert, mede door zijn unieke bouwwijze,
de uitdagingen in Europa, in het bijzonder op het vlak van klimaat en cultuurdiversiteit.
Het kunstwerk wordt gerealiseerd door de Vlaamse kunstenaar Francesco Fransera in samenwerking met leerlingen van VTI Veurne,
maar ook 3 andere Europese kunstenaars hebben hun inbreng. Het kunstwerk zal ongeveer 6,5 m hoog zijn en een ruimte innemen van minstens 8 m diameter.
Het kunstwerk wordt voorgesteld in het Europees parlement en krijgt een defintieve plaats op het domein van kasteel Batenborch in Vilvoorde.
Dit is niet hoe wij de A waarderen, niet in onze lespakketten en zeker niet in ons kunstwerk “Europe in Change”..
Leave a comment